Elegance molekuly / Petr Zelenka

Tři molekuly, tři muži s vizí a odvahou riskovat

Návod na událost sezony: Napsat dobrou hru, dobře ji zrežírovat a dobře odehrát. Zní to jednoduše, ale autor musí být Petr Zelenka a mít k Eleganci molekuly soubor Dejvického divadla.

Svůj příběh režíruje Zelenka svižně – dialogy střídají dialogy, jednotlivé linky se až klipovitě přelévají pódiem. Inscenaci zdobí i vydařené projekce, které jen podtrhují chytré a poutavé divadlo.

Tomáš Šťástka, idnes.cz

V Eleganci molekuly autor důmyslně propojuje dokumentární prvky s fikcí, přehledně si hraje s časovými rovinami, vážnost tématu odlehčuje nenuceným humorem a cynickým úšklebkem. Záměrně se nezříká ani jemného patosu a sentimentu,

Saša Hrbotický, Aktuálně.cz

Prostor pro katarzi otevírá již paradox Holého nemoci a smrti, on, jehož práce tolika lidem pomohla, může jen nečinně pozorovat úbytek svých sil. Myšička vědcovu potápějící se mysl předvádí až s jakousi dojemnou udiveností, která odmítá realitu. Holého „protihráčem“ je Američan John C. Martin, zapálený biochemik schopný pro výzkum hodně riskovat. Ivan Trojan jej vybavil suchým humorem a nadhledem, ani v mezních situacích neztrácí glanc. Své nadšení, neústupnost i citově zabarvený obdiv k profesoru Holému střídá se samozřejmou lehkostí.

Jana Machalická, Lidové noviny

Zelenka coby autor neztrácí vtip a ironii a události zhustí tak, že i mnohaleté čekání na výsledky testů nebo shánění investorů pro biofarmaceutickou firmu Gilead Sciences dostanou dramatický spád…. O kráse molekuly mluví (Ivan Trojan v postavě Johna Martina), jako by šlo o antickou sochu, a jeho zaujetí je tak nakažlivé, že mu uvěří dokonce i ti diváci, pro něž byla chemie kdysi utrpením.

Z. A. Tichý, Česká televize, Art Zóna

Trojanova charismatem obdařená herecká studie přibližuje chemika lidsky solidního a empatického, zároveň ovšem bojovníka, který je schopen riskovat. Při postupu vzhůru se u něj propojuje jistá dávka etického patosu s ekonomickou dravostí. Martin Myšička vykresluje Holého jako chlapíka podivínského i popudlivého, v některých situacích ne stoprocentně spravedlivého (propouští ze svého týmu muže, který byl jako on v KSČ, jen proto, aby v nové politické situaci kolektiv nevykazoval příliš vysoké procento bývalých straníků). Myšičkův výkon je silný zvláště ve finále, kdy si druhdy geniální mozek v tragikomickém telefonátu plete jména svých zahraničních kolegů se jménem svým. Pozoruhodní jsou také Vladimír Polívka jako šéf farmaceutické firmy Riordan, pod jehož křídla se Trojanův Martin zprvu uchýlí, Petr Vršek v několika rolích českých badatelů i Pavel Šimčík jako významný belgický biochemik Erik De Clercq, Holého kolega a spoluzakladatel jeho mezinárodní prestiže. Václav Jiráček ztvárnil roli předního amerického politika Donalda Rumsfelda, předsedy představenstva Gilead Sciences. Jeho postava se od figur vědců odlišuje výraznou přímočarostí i zvláštní zaťatostí  profesionála-diplomata.

Jan Kerbr, Divadelní noviny