Dabing Street / Petr Zelenka

Ve dvou věcech jsou Češi skutečně dobří: v pití alkoholu a dabingu



Dabing Street

Martin MyšičkaHynek ČermákVáclav NeužilKlára MelíškováJana Holcová • Lada Jelínková

scéna Nikola Tempír kostýmy Vladimíra Fomínová
hudební spolupráce Marek Doubrava dramaturgie Karel František Tománek
režie Petr Zelenka


PREMIÉRA 01.12.2012
DERNIÉRA 16.01.2020
DÉLKA PŘEDSTAVENÍ 2 hodiny 50 minut, včetně přestávky


Záznam představení na Dramoxu:

Petr Zelenka napsal třetí hru pro Dejvické divadlo. Sám ji také režíruje. Dabing Street je hra o lidech, kterým se nepodařilo udržet slibně prosperující dabingové studio. Vlastně je to téměř komedie, kdyby ovšem nepřišel muž, který všem změní život…

Úryvek z rozhovoru, který s Petrem Zelenkou vedl dramaturg Karel František Tománek:

Od konce loňského roku jsi věděl, že budeš v Dejvicích „zase něco dělat“. Text jsi začal psát s představou konkrétního obsazení? Pro konkrétní herce?

Ano. Text jsem psal pro konkrétní herce, s třemi z nich jsem nikdy předtím nepracoval. Václava Neužila a Hynka Čermáka jsem ale pozoroval z povzdálí, a tajně jsem se na ně těšil. To, co předvedli v jiných inscenacích v Dejvicích i mimo, to mě lákalo… Martina Myšičku jsem chtěl zase využít jinak než jak ho znám… A nakonec došlo i na hosta, Ladu Jelínkovou, na kterou se také moc těším. A pak jsou zde stálice - Jana Holcová a Klára Melíšková. Ale jasně si uvědomuju, jaký je to zázrak, vracet se do divadla, kde se mi dobře pracovalo, ale kde zároveň od minule vyrostla nová generace skvělých herců. Po první čtené zkoušce mi to bylo jasné, že jde o návrat k určitému kolektivu a jeho duchu, k určitému svobodnému, ale velice intenzivnímu a soustředěnému stylu práce na divadelním představení.

Mám pocit, že pro své hry dokážeš najít zajímavé téma. Téma, které je divadelně nosné a vztahově zajímavé. Jak to děláš? Inspirace je dílem okamžiku a náhody, anebo ji předchází pečlivý výběr a zvažování různých variant? Jak tomu bylo v případě Dabing Street?

Divadelní hru píšu většinou půl roku až rok. Tomu ovšem předchází zásadní úvaha, rozvaha, jakým směrem se tentokrát vydat, jaký pocit bych rád zachytil, jaké téma mi připadá podstatné. Data premiér vím většinou zhruba dva roky dopředu a zadání je vždy takové, abych napsal cokoliv, takže na takové úvahy mám skutečně dost času. V případě Dabing Street došlo na téma alkoholismu, které mne fascinuje dlouhodobě, stejně jako téma dabingu. Jak z legrace říkáme, dvě aktivity, v kterých jsou Češi skutečně dobří. Zároveň jsem chtěl zachytit dobu na přelomu tisíciletí, kdy mi z odstupu času připadá, že tak zvaně „skončila legrace“. Tedy napsat hru, která půjde stejně jako celá devadesátá léta od smíchu k tragédii, a navíc bude mít stavbu jako alkoholikův „kvartál“: abstinence a zdrženlivost, euforie z malého množství, inspirace a pocit všemohoucnosti, opilost a nemožnost artikulace, agresivita a destrukce, halucinace, hospitalizace a detox. A tak stále dokola. A navíc ještě to musí být sranda.

(Celý text rozhovoru Karla Františka Tománka s Petrem Zelenkou naleznete v programu
k inscenaci Dabing Street.)







DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ:
PŘEDSTAVENÍ NENÍ VHODNÉ PRO DIVÁKY MLADŠÍ 15 LET!
Vzhledem k velkému počtu vulgárních slov, která jsou nezbytnou součástí dialogů hry, není představení vhodné pro diváky mladší 15 let a diváky zvláště citlivé na tento způsob vyjadřování.

Upozorňujeme diváky, že vzhledem k režijní koncepci inscenace se během představení na jevišti kouří.