Pavel ŠimčíkKlára MelíškováMartin MyšičkaLenka Krobotová / Martha IssováVáclav NeužilJana Holcová • Ján Sedal • Martina Slúková • Richard Fiala • Petr Koutecký

scéna Martin Chocholoušek kostýmy Vladimíra Fomínová hudba Václav Havelka dramaturgie Karel František Tománek




režie Miroslav Krobot


PREMIÉRA 12.01.2008
DERNIÉRA 09.06.2011
DÉLKA PŘEDSTAVENÍ 2 hodiny 15 minut s přestávkou
PARTNER INSCENACE Metrostav a. s.


Kníže Myškin cestuje ze Švýcarska do Petrohradu. Shodou okolností a náhod musí cestu přerušit a tak – nečekaně – vstoupí do života jiných lidí. Podobně jako oni do jeho.

Často dostávám otázku, proč tolik ruské klasiky? Myslím si však, že když je na repertoáru dvakrát Dostojevskij a pokaždé viděný úplně jinak, je to výhoda a současně zajímavá konfrontace.
Miroslav Krobot

Podtitul díla je lapidární, a podobně věcná - a přitom plná významů a tajemství - je celá inscenace. Režisér naplnil vlastní slova, dle nichž nechtěl Idiota aktualizovat v rovině vizuální, nýbrž v rovině myšlení a jednání postav. Může to znít samozřejmě, v dnešním divadle tomu ale bývá právě naopak. /.../ Stěží tu lze mluvit o hlavních a vedlejších, natož o kladných a záporných hrdinech. Podivné, nakonec především bezradné a vykořeněné bytosti do sebe ve snaze alespoň něčeho se přidržet vrážejí jako kuželky. Vnímáme-li postavu Idiota jako ústřední, pak hlavně proto, že je tu, alespoň zprvu, cizí, a už tím jiná - což Pavel Šimčík podtrhuje zdrženlivě civilním, takřka „nehereckým“ projevem, který z Idiota činí jakéhosi "muže bez vlastností", jehož si lze stejně tak idealizovat jako zošklivovat.
Terezie Pokorná, Respekt

Je překvapivé, jak se adaptace dobře obejde bez řady hrdinů, kteří se v románu jeví jako nezastupitelní. Krobot také zachovává dějovou linii románu, ale osekává ji až na dřeň, aniž by ji rozmělnil nebo dovedl k povrchnosti. Krátí a vypouští leccos a to, co použije, zase spojuje do nečekaných souvislostí a kontrastů. Na jevišti se odehrává Dostojevského román, ale zároveň jako by tu vznikala úplně nová kvalita. Na pevných základech starého příběhu vyrůstá další vrstva, ryze současná, bryskní a nemilosrdně otevřená výpověď o lidské povaze a pozitivních i záporných citech, lhostejnosti i vášni.
Jana Machalická, Lidové noviny