hosté

A. Dvořák v dopisech


A. Dvořák v dopisech

Skladatel Antonín Dvořák nám po sobě zanechal nejen světově proslulé hudební dědictví, ale také významný literární odkaz v podobě své osobní korespondence. Do Dvořákových dopisů nahlédne a některé z nich přednese Martin Myšička za hudebního doprovodu dvou hudebních virtuosů, houslisty Leoše Čepického a klavíristy Lukáše Klánského.
Jedinečná příležitost vidět špičky svých oborů v komorním večeru plném hudby a krásného slova.

Leoš Čepický
Houslista a pedagog Leoš Čepický absolvoval Konzervatoř v Pardubicích u prof. Ivana Štrause. Na HAMU byli jeho profesory Jiří Novák na housle a Antonín Kohout pro komorní hru (oba členové Smetanova kvarteta).
Zúčastnil se jak sólových, tak i kvartetních soutěží. V Kocianově houslové soutěži v Ústí nad Orlicí zvítězil v roce 1981 s titulem laureáta, na soutěži konzervatoří v Ostravě v roce 1983 získal druhou cenu. V italské Gorizii v roce 1993 mu bylo uděleno čestné uznání a v roce 1994 se stal vítězem a laureátem soutěže Beethovenův Hradec v Hradci nad Moravicí. Účastnil se také interpretačních kursů u prof. Igora Bezrodného v německém Výmaru. Často vystupuje jak na sólových recitálech, tak i a na koncertech s orchestrem doma i v zahraničí (Záhřebská filharmonie, Filharmonie Košice, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Hradec Králové, Virtuosi Pragensis atd.). V roce 2000 uvedl k 250. výročí úmrtí Johanna Sebastiana Bacha kompletní provedení Sonát a Partit pro sólové housle na festivalu Smetanova Litomyšl.
Je členem Wihanova kvarteta, jednoho z předních smyčcových kvartet, které vzniklo z velké české interpretační školy a od 90. let je v komorním světě značkou excelentní kvality a nic na tom nezměnily současné úspěchy mladých formací. Leoš Čepický je primáriem mimořádné úrovně, jenž připomíná legendy typu Jiřího Nováka či Břetislava Novotného.
Wihanovo kvarteto natočilo více než dvacet CD u různých českých nahrávacích společností,
Leoš Čepický v roce 2002 natočil pro vydavatelství Multisonic sólové CD, Sonáty a Partity pro housle J. S. Bacha. Reedice tohoto CD vyšla v roce 2016 u Nimbus Alliance. U stejné společnosti vyšlo v roce 2013 Čepického sólové CD, kde je jeho klavírním partnerem Ivan Klánský. V březnu 2018 provedl společně se Stanislavem Boguniou na dvou koncertech všech deset sonát Ludwiga van Beethovena.
Od roku 2007 vyučuje hru na housle na hudební fakultě AMU v Praze, ke byl v září 2010 jmenován vedoucím Katedry strunných nástrojů.

Lukáš Klánský
Lukáš Klánský patří k předním českým klavíristům. Je vyhledávaný jako sólista i komorní hráč. Jako člen Lobkowicz tria získal se svými kolegy Janem Mráčkem a Ivanem Vokáčem v roce 2014 první cenu a cenu publika na soutěži Johannese Brahmse v Pörtschachu. Od té doby tento soubor vystoupil na nejvýznamnějších festivalech v ČR (Pražské Jaro, Dvořákova Praha, Janáčkův Máj, Svatováclavské hudební slavnosti, Svátky hudby V. Hudečka), ale i na zahraničních pódiích.
S Janem Mráčkem, koncertním mistrem České filharmonie, vystoupil Lukáš Klánský na Ankara music Festival, Festival Laggo Maggiore Musica, Kammermusik um halb acht v Basileji, Nafplio festival, v lednu 2020 pak v berlínském Konzerthausu.

V roce 2018 Lukáš Klánský získal 2. cenu na Hans von Büllow wettbewerb v oboru dirigování od klavíru. Této specifické disciplíně se v poslední době intenzivně věnuje. S Komorní filharmonií Pardubice natáčí v dvojroli sólisty i dirigenta klavírní koncerty W. A. Mozarta.

Na klavír začal hrát v pěti letech pod vedením R. Učňové na Hudební škole hl. m. Prahy, Pražskou konzervatoř vystudoval pod vedením prof. Evy Boguniové a HAMU v Praze ve třídě svého otce, prof. Ivana Klánského. Tam také získal doktorát prací o klavírním díle J. V. H. Voříška, jehož je propagátorem. Dirgování studoval na pražské konzervatoři ve třídě prof. M. Němcové a prof. Hynka Farkače a na HAMU ve třidách doc. Tomáše Koutníka a prof. Leoše Svárovského.

Lukáš Klánský pedagogicky působí na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města v Praze a od roku 2018 také na HAMU v Praze. Přednášel na Klavírních sobotách v Brně a v rámci festivalu Gradus ad Parnassum v Ostravě. V roce 2015 vyučoval v rámci programu Erasmus na masterclassu na Hudební akademii v La Coruni.

Martin Myšička
Divadelní, filmový a rozhlasový herec, od roku 1997 člen a v letech 2017–2024 umělecký šéf Dejvického divadla
Po studiu na gymnáziu začal studovat obor subnukleární fyzika na Matematicko-fyzikální fakultě UK a poté byl ještě přijat na DAMU. Obě školy úspěšně dokončil v roce 1995. Již během studií hostoval v několika pražských divadlech, např. Studiu divadla Labyrint, v Divadle Na zábradlí, v Národním divadle a ve Studiu Ypsilon. V roce 1994 obdržel Cenu Alfréda Radoka Talent roku za titulní roli knížete Myškina ve hře Idiot.
První roli (Primář) dostal v Dejvickém divadle v roce 1997 v inscenaci Utišující metoda (režie Miroslav Krobot). Od té doby je v DD ve stálém angažmá. Jeho režijním debutem byla v roce 2009 inscenace hry Joea Penhalla Krajina se zbraní. Poté režíroval inscenaci hry Theodora Holmana Interview, která je součástí aktuálního repertoáru DD.
V Dejvickém divadle má na kontě bezmála čtyřicet rolí.